Sunday, April 9, 2017

KERANA SEPOTONG AYAT…..

Hati-hatilah dengan percakapan anda, walapun berniat untuk bergurau

Ini kerana sepotong ayat, hati boleh terguris sepanjang hayat, kau mungkin boleh jahit luka, tapi parut itu pasti akan ada…

Aku pernah alami, apabila bergaduh atau tengah marah, kita akan melepaskan semua tanpa berfikir kesannya….rasa puaskan!!!

Aku selalu pesan pada diri aku dan diri orang lain, hati-hati dengan percakapan dan tulisan anda, kita memang rasa puas melepaskan semua, tetapi kita tidak fikir kesannya….Bukankah lidah itu lebih tajam daripada sebilah pedang? Orang hebat adalah orang yang dapat mengatasi sifat marahnya.

Ini kisah benar, seorang pendidik kecil hati dengan pelajarnya….pelajar yang selalu berkongsi masalahnya dengan pendidik itu, Cuma satu hari pelajar itu menyatakan

“Puan jangan ambil tahu hal saya dan teman lelaki saya, kerana Puan hubungan saya tidak baik”

Ini gara-gara pendidik itu menegur perhubungan pelajar tersebut. Pendidik itu juga seorang manusia. Mahu melihat kejayaan anak muridnya. Tetapi kerana sepotong ayat itu, hatinya terguris, tidak ambil tahu mengenai pelajar itu walaupun ada perasaan sayang. Kini, pelajar tersebut gagal dalam semesternya.

Jadi hati-hatilah dengan percakapan dan penulisan anda, Bunga yang cantic jika di herdik, di marah dan di maki hari-hari pasti akan layu dan mati juga. Ini kan hati manusia!!!!


Nota
1.       4 kejutan terdapat dalam filem terbaru Fast & Furious yang tak dijangka. Klik SINI
2.       Kucing Nampak je comel, tetapi hati-hati…..Kenapa? Tengok SINI
3.    Peminat sushi wajib baca INI.
4.    Peminat meatball pula wajib baca INI


No comments:

Post a Comment