Sunday, April 30, 2017

MAKAN KISMIS NOMBOR GANJIL…..

Assalamualaikum dan salam sejahtera….

Dari tadi hujan sahaja, jadi aku tidak buat apa-apa…sahaja kemaskini blog ini, mana tahu ada peminat setia ke heheh

Hari ini sepanjang hari aku mengajar tuisyen sahaja di area Tangkak…. Pukul 3 petang, aku perlu mengajar dua orang adik beradik, fahmi dan hakim….darjah 6 dan tingkatan 3.

Aku pun tiba di rumah mereka, sampai sahaja di rumah itu, aku terlihat ada bekas kismis di atas meja, dan aku terbaca perlu makan dalam bilangan ganjil. Aku tak kisah!!! Aku pun memanggil si adik, fahmi untuk tuisyen terlebih dahulu. Si adik tengah mencari buku, si abang, hakim datang menunjukkan kertas peperiksaan matematiknya…. Siap cakap

“Cikgu matematik saya puji walaupun jarang masuk kelas tetapi markah ok”

Aku membelek satu per satu kertas matematiknya, banyak juga soalan yang mudah, tersalah buat… katanya lupa, tetapi aku tahu kemampuannya….boleh dapat lagi tinggi dari itu.

Hakim minta untuk tuisyen sama-sama dengan adiknya, aku okay sahaja.. Apabila dua beradik ini sudah bersedia di meja, aku melihat hakim membuka bekas kismis itu

“Abang, kena makan nombor ganjil”, kata adiknya

“Okay abang ambil tiga”, balas abang

“Adik pun nak”

“Ok nah 1”, abangnya memberi 1 biji kismis sahaja pada adiknya

“Satu bukan nombor ganjil”, balas adiknya

Aku tergelak melihat keletah adik beradik ini, kemudian aku menerangkan mengenai nombor ganjil dan genap. Akhirnya, adik mendapat 5 biji kismis. Yang penting lebih banyak daripada abangnya hehe

Dengan kismis pun, kita boleh belajar matematik!!!!

Nota:

1. Perlukah anda jujur dalam bercinta? Klik SINI
2. Tukang jahit terbaik di KL dan PJ di SINI
3. Maxis nak bagi SATU JUTA di SINI

No comments:

Post a Comment