Tuesday, May 23, 2017

BELAJAR MATEMATIK DI MANA-MANA…..

Anda suka belajar matematik?

Aku sangat suka dengan subjek matematik, kerana boleh belajar di mana-mana, selalunya aku akan belajar pada waktu pagi ketika memandu ke pejabat.

Bagaimana?

Aku jenis suka memandu sambil melihat papan tanda di jalan raya dan melihat meter kelajuan kereta aku. Walaupun sekarang ada aplikasi waze yang data memberikan jarak dan tempoh masa tiba dengan tepat, tetapi aku suka mencongak

Macam pagi tadi aku terkeluar rumah lewat, kira ada lagi satu jam sebelum punch card akan merah. Jadi aku memandu sambil melihat papan tanda.

“Ok jarak rumah 80 km dari pejabat, aku ada masa sejam lagi. Jadi aku mesti memandu dengan kelajuan lebih daripada 80 km/j”

Ini kerana rumus laju ialah jarak bahagi masa.

Biasanya aku akan memandu paling maksimum yang dibenarkan iaitu 110 km/j, bagi ada waktu kecemasan untuk kesesakan jalan raya, untuk naik lif, dan lain-lain kecemasan.

Dan pagi tadi ada berlaku kesesakan jalan raya dan aku berjaya melepasinya,  tinggal jarak 40 km lagi sebelum sampai pejabat dan aku hanya ada masa dalam 20 minit. Apabila aku mencongak

Laju = jarak / masa = 40 / 0.3 = 120 km/j

Aku perlu memandu lebih daripada 120 km/j……Dan aku Berjaya sampai tepat-tepat pukul 8.00 pagi tadi hehehe…. Esok kita belajar lagi matematik…

Nota:
Dalam media sosial pun kita boleh belajar matematik tau heheh



1. Nak tahu tips tentang wanita, love dan dating? Klik SINI
2. Peminat Neelofa wajib tengok INI

No comments:

Post a Comment