Wednesday, June 14, 2017

KEGEMBIRAAN SEORANG GURU……

Pendidik……

Cikgu…..

Guru……

Rasanya semua sama mempunyai kegembiraan yang sama. Begitu juga aku, aku paling gembira apabila melihat anak murid aku Berjaya tidak kira dalam pelajaran atau kehidupan. Aku tidak minta sebarang balasan…..

Semalam aku datang mengajar tuisyen seperti biasa di rumah salah seorang pelajar aku. Dia kelihatan excited jumpa aku dan membawa kertas ujiannya…

“Cikgu, teka saya dapat berapa markah matematik?”, sambil menyorok markahnya supaya tidak keterlihatan.

Pelajar ini tidak pernah lulus subjek matematik sebelum ini, jadi aku pun teka tidak tinggi sangat

“50 kot!!!”

“Salah, Cikgu teka lagi!!!!”

“60?”

“Hampir tepat sambil menunjukkan kertasnya”

Dia mendapat 65 markah, teruja aku melihat senyumannya. Bagi aku semua orang boleh Berjaya dan berhak untuk mencapai kejayaan.

Aku mengambil kertasnya dan melihat satu per satu….yang mana dia salah, aku terang kepadanya semula….

Setelah selesai tuisyen dia berkata,

“Yeah, matematik dah lulus”

“Alhamdulillah, maknanya kamu boleh buat, kena usaha lebih dan berdoa”

“Okay cikgu….lepas ni saya nak belajar dengan cikgu juga subjek Sains dan Kemahiran Hidup”


Aku pandangnya. Dia tersenyum tanpa rasa bersalah. Sudah lama kot aku tinggalkan Sains lebih-lebih lagi Kemahiran Hidup tu….Aku Cikgu Matematik!!!!

Nota
1. Nak tahu menu sahur paling cepat dan mudah? Klik SINI
2. Kisah gitar pecah ini mengingatkan aku pada seseorang. Lihat SINI

No comments:

Post a Comment